Friday, June 11, 2010

Adobe Lightroom 3

Tidligere denne uken ble versjon 3 av Adobe Lightroom endelig sluppet. Jeg har såvidt kikket litt på betaversjonen og gledet meg til å kunne oppdatere til LR3. Vi fotograferer ofte i vanskelige lysforhold og på  høy iso. Da er det utrolig fint å kunne redusere støy som oppstår så bra som vi kan nå med LR3. En annen spennende nyhet er muligheten for å rette opp linjer/styre perspektivet. Og det mye lettere og enklere i Photoshop! -De er så flott å ha så mange fine funksjoner samlet i ett enkelt program:)

ISO 6400, 24mm, f2.8 og 1/125s

Oppskarping og fjerning av støy:


Styrtende linjer er rettet opp på det nederste bildet:



Pin It

5 comments:

PeekaBoo Myrbråten said...

Wii, gleder meg til å laste ned LR3.. har hørt så mye bra og særlig støyreduseringen og ser jo her at den er myye bedre enn på LR2.
Alltid moro med "nytt" :)

Fotograf Eva, Moment Studio said...

Jepp, og så er det nice med noe som korter ned tiden foran mac'en og i tillegg gir deg bedre bilder:)

Charlotte - FO² said...

Wow, så utrolig bra! Gleder meg til å få lastet det ned :)

Anonymous said...

Hei

Mange flotte bilder hos dere. Er titt og ofte inne for inspirasjon:-)
Driver selv med bryllupsfotografering fra kirke og fest. Har et Canon EOS 5D Markll, men jeg bruker blitz. Lurer på hva grunnen er til at du ikke bruker blitz? Syns jeg får bra resultat med blits og da uten støy:-)Interresert i å lære meir:-)
Mvh Cathrine

Fotograf Eva, Moment Studio said...

Hei Cathrine! Så gøy at du finner inspirasjon på bloggen vår:)
Jeg bruker blitz av og til, men om jeg klarer meg uten gjør jeg helst det. Det er fordi jeg heller vil bruke det lyset som naturlig er tilstede. For eksempel i en kirke vil det som er i bakgrunnen bli for undereksponert om jeg bruker blitz. Jeg synes det er finere med litt korn/støy enn med et blitzlys som dreper det eksisterende lyset:)