Wednesday, May 5, 2010

Fotobøker!

Forrige uke var jeg på fotofestivalen Nordic Light i Kristiansund. Det var en helt fantastisk opplevelse! Det var mange spennende utstillinger og tett program med foredrag av fotografer i verdensklasse. I tillegg er det alltid veldig hyggelig med det sosiale knyttet til slike arrangement. Det siste foredraget var det jeg hadde gledet meg mest til, nemlig Anton Corbijn. Da han stod foran meg i innsjekkingskøen på flyplassen tilbake til Oslo håpet jeg at jeg skulle få en plass ved siden av meg, men det skjedde ikke, hehe. Men det var uansett flere mulihgeter til å snakke med de store internasjonale fotografene i hotellbaren på kveldene. Den største opplevelsen var nok foredraget til Elliot Erwitt (82). På spørsmål fra salen om han hadde noen råd til  unge fotografer svarte han -Bli bryllupsfotograf eller ha det som hobby! Selv omtalte han seg som profesjonell fotograf med foto som hobby:)


Det er en viktig del av livet mitt som fotograf å delta på foredrag og workshops og å la meg inspirere av andre fotografer og kunstnere. Aller helst av fotografer som har et helt annet visuelt uttrykk en meg selv. Jeg hadde lyst til å kjøpe med noen bøker hjem da jeg var på Nordic Light, men det ble ikke noe av. Så nå har jeg heller tatt meg en skikkelig shoppingrunde på Amazon. Jeg elsker å bla i fotobøker! Jeg kan bla i de om og om igjen, og hver gang jeg tar de frem oppdager jeg noe nytt. Og så er det noe helt eget å bla i ordentlige bøker enn å se på bilder på nettet. Det synes selv jeg som er veldig glad i digitale duppedingser:) Jeg er ekstra spent på Vee Speers-boken for den har jeg aldri sett før. Vee Speers er en av utstillerne når Fotografiska åpner i Stockholm 21. mai. Jeg gleder meg helt utrolig mye til å se utstillingene og hvordan det har blitt der, så dit skal jeg definitivt en gang i løpet av sommeren!Pin It

2 comments:

Michaela said...

Har du kjøpt alle de bøkene Eva???
Du kan hvertfall glede deg til Tim Walker-boka!!

Fotograf Eva, Moment Studio said...

JAAAA! Tror du jeg gleder meg eller?;)