Thursday, February 18, 2010

Landskonkurransen 2010 - Eva

Nå er NFF's landskonkurranse 2010 juryert. Deler av juryeringen var for publikum, men det endelige resultatet offentliggjøres ikke før premieutdelingen på Landsmøtet i Larvik 11. april. Nå som juryeringen er ferdig kan jeg vise hvilke bilder jeg sendte inn i år. Det er alltid utrolig vanskelig å velge ut bilder til konkurranser. Jeg hadde mange bilder jeg hadde lyst til å sende inn men kunne bare velge fire.... I år satset jeg på kun bryllupsbilder. Tidligere år har jeg også sendt inn barnebilder og portretter.

Dette bildet liker jeg veldig godt selv. Jeg var klar over at det hadde endel tekniske svakheter da jeg sendte det inn, men jeg synes det er så sterkt innholdsmessig. Det er stor forskjell på å fotografere under kontrollerte lysforhold og i et så mørkt selskapslokale som dette, hvor det i tillegg er motlys fra vinduet:) Jeg synes dette er et morsomt og annerledes familiebilde. Det er det å få ta slike bilder som det her som gjør at jeg synes det er så gøy med heldagsfotograferinger. De beste bildene er ikke alltid de som er arrangert av fotografen selv! -Synes nå jeg da, hehe.

Det var jo dumt av meg å legge ut dette bildet på bloggen like før juryeringen. Det gjorde at flere av jurymedlemmene måtte avstå fra å juryere dette bildet.... Dette bildet er arrangert av fotografen selv og derfor har jeg hatt mer kontroll på lyset:)

Dette bildet ble det litt diskusjon på. Noen likte komposisjonen og skjevheten og andre ikke. Det ble også diskutert symbolikken i davdistjernen i vinduet. Bildet er tatt på ved bardisken på restauranten Le Canard. Det kom et regnskyll akkurat da vi skulle begynne fotograferingen utendørs så vi ble nødt til å fotografere innendørs. -Og det er jeg glad for, for dette bildet synes jeg selv er et av de beste bildene jeg tok i fjor:)

Dette bildet kom så vidt med. Det var faktisk ett av få bilder juryformann Kenneth Linge brøt inn på og forsøkte å snakke det oppp. Det ble kommentert at vinduet var i veien?! Jeg synes jo det er noe av styrken i bildet. Fem ansikter er plassert akkurat i glippen mellom vinduet. Jeg synes bildet fortelller en flott historie. Og så er det igjen et repotasjebildet og ikke noe som er arrangert av fotografen. Det synes jeg gjør bildet mer troverdig!
Det som var ekstra gøy i år var at det ble diskusjon på alle bildene mine. Noen ganger gis det bare en poengsum og man får ikke vite hva juryen egentlig tenker om bildene. Alle bildene fikk over 70p og diplom så jeg er strålende fornøyd!Pin It

5 comments:

Vibeke said...

Gratulerer så mye Eva!!!
Fulgte med på juryeringen, og det ble spennende diskusjoner om bildene dine.
Veldig lærerikt å følge!
Og så utrolig mye bedre overføring i år enn i fjor!!!
Satte ekstra stor pris på Juryformann, Kenneth Linge sine innspill og kommentarer ;o)

Eva said...

Takk skal du ha Vibeke:) Ja, det fungerte virkelig bra i år!

Vi sees vel i Larvik??

Michaela said...

Gudameg så spennende!! :)
Gleder meg vilt til landsmøtet!!!

Drea said...

Jeg likte det siste bildet UTROLIG godt! Vinduet er helt klart ikke i veien. Utrolig godt sett og knipset. :)

Fotograf Solberg said...

Gratulerer så mye så langt! :)