Sunday, November 15, 2009

Hvorfor jeg elsker Adobe Lightroom

For de som ikke visste det, har vi et bittelite studio. Fotografering av helfigurbilder kan være litt tricky, men det er ingen sak når vi kan trylle frem litt ekstra bakgrunn i Lightroom i etterkant. Hvit bunadskjorte mot hvit bakgrunn og det store svarte skjørtet kan også være en utfordring. Derfor er det så fint at man enkelt kan justere kun deler av bildet slik at man tydelig ser detaljer både i det som er helt hvitt og det som er helt sort.
Dette bildet skal Marianne og Kjetil ha i stort format på lerret. Alt jeg har lyst til å gjøre med bildet fra raw-opptak til ferdig bildet får jeg gjort i Ligthroom. Ingen "save as", lagring av stor fil med mange layers osv. Kun en dng-fil hvor jeg beholder all informasjonen:) Love it!

Klikk på bildene for å se før og etter i større format.Pin It

5 comments:

Tanja said...

Du er ikke den eneste... me looove lightroom.
Det er bare såå utrolig bra, jeg digger photoshop og da, men lightroom eelsker jeg.

Bjørn T said...

har starta litt med lightroom,men stort sett til barnehage og printing av det.

Eva said...

Har brukt litt tid på å få taket på det, men nå skjønner jeg ikke hva vi holdt på med før vi byttet til Lightroom:)

Studio akm said...

Dette vil jeg lære :) Håper du viser litt av dette når du kommer til Bodø :)

Eva said...

Det skal jeg gjøre! Driver å planlegger vinterseminaret litt innimellom alt annet nå:)