Tuesday, May 5, 2009

Nordic Light Festival 2009




Forrige uke var Eva og jeg i Kristiansund på Nordic Light Festival. Vi storkoste oss i sommersola, med ustillinger, foredrag og konserter. Eva var på workshop med Mikkel Aaland og lærte seg Lightroom, og vi fikk sett både utstilling og foredrag med bl.a. Joel-Peter Witkin som er en av mine store helter!
Det eneste vi var skuffet over, var at vi ikke møtte flere kolleger, både fra Oslo og resten av landet.

En annen som har bitt seg merke i dette er Morten Løberg som har skrevet denne artikkelen på fotografi.no.

Vi følte oss spesielt truffet av dette: "Riktignok har vi telt fem, seks medlemmer i Norges fotografforbund og felles for dem alle er at de tidligere er kåret til "Årets fotograf" i NFF. Det er nærliggende å anta at de har oppnådd denne prisen fordi de alle er interessert i bilder."

Her er også et lite youtube-klipp fra åpningen:

Pin It

6 comments:

Eva said...

Så til alle dere fotografer som ikke har opplevd Nordic Light ennå. Det anbefales! Tenk så heldige vi er som har fått en så flott festival i Norge:)

Det er en tankevekker at det var så få profesjonelle fotografer tilstede. Har vi for mye å gjøre, slik at vi ikke har tid til å sette av noen dager til inspirasjon og faglig påfyll? Eller interesserer vi oss kun for det som er innenfor vårt eget fagfelt; barne og bryllupsfotografering?

Jeg forstår at det er vanskelig å ta seg tid i en travel bryllup- og konfirmasjonsesong, men at det var så få fotografer tilstede overrasket meg virkelig! Det er godt festivalen ellers er godt besøkt av ivrige entusiaster og fotostudenter.....

Håper å møte dere der neste gang!

Fotograf Tomaszewicz said...

Jeg skammer meg.......lover bot & bedring! Neste år må jeg prioritere dette!

Eva said...

Det er bra Michal. Det blir et travelt år for oss neste år....WPPI Las Vegas, Landsmøte NFF og Nordic Light!

cruelphoto said...

Hadde veeldig lyst. Men hadde ikke penger, og har vært på Fotografi 2009 allerede i år(som forsåvidt var ett mye kjipere opplegg, til en sinnsyk pris ifht foredragsholderne)

Skal def. dit neste år ja.

Jens Haugen said...

Bra artikkel.... Har vært på Nordic Light alle årene unntatt i år. Liker festivalen veldig godt og synes dette er noe ALLE fotografer og kreative mennesker bør få med seg! Synes dette bør være aktuelt for alle som liker å uttrykke seg med kunst eller bilder!

Dessverre måtte jeg glimte med mitt fravær i år pga jobb som måtte gjennomføres i disse finanskrise dager, og var både bitter og trist.. Men har kommet over dette nå og gleder meg til neste år og håper det blir mulig å gjennomføre da!

Oppfordrer ALLE kollegaer å dra seg til Kristiansund! Ingen vil angre!

JENS E HAUGEN

Eva said...

Enig!